|
Mír s vámi! Vítejte na stránkách spravovaných Muslimskou obcí v Praze. Stránky přinášejí některé informace o
pražské muslimské komunitě, o činnosti Muslimské obce v Praze, její historii a další aktuality.
Jsme otevření každému, kdo k nám přichází s dobrým úmyslem, za poznáním a s otevřeným srdcem. Podporujeme začlenění muslimů v ČR při zachování jejich identity. |
Páteční kázání 24. 10. 2025 (2. džumáda al-wwal 1447 h) Božské zákony – zákon předurčenosti a osudu Chvála Alláhu. Jeho uctíváme a Jeho o pomoc prosíme. Dosvědčuji, že není božstva kromě Alláha a že Muhammad (salla lláhu ʻalajhi wa sallam) je Jeho služebník a posel. „Vy, kteří jste uvěřili, chraňte se před trestem Alláha a říkejte slova správná! On napraví vám vaše skutky a odpustí vám vaše hříchy; a ten, kdo poslechne Alláha a posla Jeho, ten dosáhne nesmírného vítězství.“ K neměnným božským zákonitostem patří zákon předurčenosti a osudu. Ibn al-Kathír, který je autorem slavného tafsíru, napsal také knihu „O počátku a konci“, tedy dějiny od stvoření po jeho dobu, ve které uvádí: „v roce tom a tom se narodil ten a ten, zemřel ten a ten, došlo k té a té bitvě“ a takto sepisuje mnoho událostí jednu za druhou. Kdybychom chtěli shrnout události pouze jednoho roku, potřebovali bychom knihu jako je kniha „O počátku a konci“ vzhledem k obrovskému množství významných událostí, které se odehrály a změnily osudy národů a lidí. Pokud člověk sleduje tyto postupné události bez uvědomění, vhledu a víry, ztrácí odvahu. Události dne, týdne, měsíce, roku, které přesahují lidské chápání, od zpráv na celém světě o válkách a výbuších, hladomorech, ničení, nemocech a srdcervoucích tragédiích. Pokud se v srdci neposílí víra a porozumění od Alláha, člověka přemůže zoufalství. Proto radím sobě i svým bratrům, aby často recitovali Korán, neboť je to pro věřícího oporou v časech utrpení a světlem, které osvětluje jeho porozumění v temnotě událostí. Předurčenost znamená vydání rozhodnutí a osud je jeho vykonání. Když soudce vydá rozhodnutí v tomto pozemském světě, nazývá se to soud, a když je jeho rozhodnutí vykonáno, nazývá se to osud. Bůh je toho nejvyšším příkladem, protože Boží soud je Jeho věčné rozhodnutí založené na Jeho znalostech a osud je uskutečnění tohoto rozhodnutí v čase a místě, které Bůh určí. Předurčenost je vydání rozhodnutí a osud je jeho vykonání. Když soudce vydá rozhodnutí v tomto pozemském světě, nazývá se to rozsudek, a když je jeho rozsudek vykonán, nazývá se výkonem rozsudku. Alláh je toho nejvyšším příkladem, protože předurčenost od Alláha je Jeho věčné rozhodnutí založené na Jeho znalostech a osud je uskutečnění tohoto rozhodnutí v čase a místě, které Alláh určí. První, v co musí muslim věřit, je to, že vše záleží na rozhodnutí Alláha, jak praví Všemohoucí Alláh: „A každou věc jsme vskutku v určených rozměrech stvořili.“ (54:49) A dále také: „A nepostihne žádné neštěstí zemi ani osoby vaše, aby nebylo zaneseno v Knize dříve, než jsme je stvořili – a to věru je pro Alláha nadmíru snadné.“ (57:22) Vše, co se děje na tomto světě, se děje s vědomím Alláha, jak to předurčil, a neztratí se ani zrnko: „Což Jemu nenáleží stvoření a rozkazování?“ (7:54) Druhou zákonitostí je, že v osudech předurčených Alláhem je vždy moudrost. Nevyžaduje se od nás, abychom znali všechna tajemství vesmíru, ale jsme povinni důvěřovat Alláhovi a podřídit se Mu. Je nezdvořilé vůči Alláhovi, když člověk prosí svého Pána slovy: „Ó Pane, proč se to stalo? Nebo proč jsi nezasáhl?“ – „A On nebude tázán na to, co koná, zatímco oni budou dotazováni na počtu vydání.“ (21:23) Pochopíte-li tuto moudrost, děkujte Alláhovi, že vám ji ukázal. Pokud ji nerozpoznáte, podřiďte se vůli Alláha a tomu, co vám předurčil. Prorok – salla lláhu alajhi wa sallam – řekl: „Starejte se o to, co je pro vás prospěšné, hledejte pomoc u Alláha a nezoufejte. Pokud vás něco potká, neříkejte: ‚Kdybych jen udělal to a to, pak by se stalo to a to.‘ Místo toho řekněte: ‚Je to Alláhovo rozhodnutí a On činí, co chce.‘ Jinak otevřete cestu Ďáblovi.“ (podle Muslima) To je pravá oddanost Všemohoucímu Alláhovi. Může se vám to jevit jako zlo, ale Všemohoucí Alláh má v úmyslu dobro, které vy nevidíte. Podívejte se na příběh Mojžíše a al-Chidra, mír s nimi, v súře Jeskyně. Když al-Chidr provrtal loď, Mojžíš to odsoudil a řekl: „Tys věru učinil věc nevídanou!“ (18:71) Boží moudrost však rozhodla, že nespravedlivý král by násilím zabavil všechny lodě schopné plavby, a proto tomu Alláh chtěl, aby loď zůstala svým majitelům s drobnou vadou: „A chtěl jsem ji poškodit, aby ztratila cenu pro krále jednoho, jenž na ně číhá a jenž každou dobrou loď násilím jímá.“ (18:79) Alláh předurčí menší zlo, aby předešel většímu zlu. Kolik událostí v našem životě se jevilo jako útlak a nespravedlnost, ale ve skutečnosti to byla laskavost a milost od Alláha? Víra v osud a předurčení neznamená pasivitu, ale spíše akci a úsilí, po kterém následuje odevzdání se. Všemohoucí Alláh praví: „Alláh ukládá duši jen to, co je pro ni možné.“ (2:286) Jeví-li se vám něco jako nemožné, obraťte se na svého Pána, jak říká Mojžíš – mír s ním: „Neboj se, vždyť ty budeš mít vrch!“ (20:68) Máš navrch s Alláhem, jsi silnější s Alláhem, pomáhá ti Alláh. Ó Alláhu, učiň nás těmi, kteří jsou spokojeni s Tvým rozhodnutím, trpěliví ve Tvých zkouškách a vděční za Tvá požehnání. Ó Alláhu, dej nám upřímnou víru v Tvé rozhodnutí a dobrý názor na Tebe ve všech věcech, které jsi pro nás předurčil.
|
|